PATUSOFT

Harrastuksena pelien kehitys

Peliohjelmointi

Pelien tekemisen kautta oikeastaan kiinnostuin ohjelmoinnista.

Ainakin toistaiseksi olen käyttänyt pelien tekemiseen Gamemaker studio 2 ohjelmaa, ja sen omaa sisäänrakennettua Gamemaker language ohjelmointikieltä.

Gamemakerilla voi tehdä pelejä myös ilman ohjelmointia, niin sanotulla "drag and drop" systeemillä. Uudemmissa versioissa se taitaa olla nimellä GML Visual. Tämä on enemmän aloittelija ystävällinen tapa tehdä pelejä. Siinä toimintoja vedetään ja pudotetaan editoriin. Gml Visual toimii myös rinnakkain ohjelmoinnin kanssa.

Kuvassa tekemäni pupupelin step event koodi, se suoritetaan jokaisella pelin framella. Kuvassa olevan koodin avulla pelaaja liikkuu haluttuun paikkaan. Tässä käytetään ohjelman sisäänrakennettua reitinhakua.

kuva gamemaker studio2 koodi editorista



Minun mielestä pelien tekemiseen kannattaa käyttää aina siihen tarkoitettua ohjelmaa. Esimerkiksi ylläolevassa kuvassa käytetään ohjelman omaa reitinhakujärjestelmää, se osaa väistellä esteitä ja on toteutettu ihan muutamalla rivillä koodia. Tällä ohjelmalla onkin nopea tehdä pelistä vaikka pelkästään testi versio, jotta näkee kannattaako sitä jalostaa pidemmälle.

pupu kävelee ruutua painamalla